Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Schooldromen realiseren met een duidelijke langetermijnvisie

07/10/2024

Groep 3 geeft gastlezing tijdens Edubuild Summit - do 28 november 2024 om 11u

In de dynamische wereld van bouw- en ontwikkelingsprojecten is het essentieel om een duidelijke langetermijnvisie te hebben. Dit geldt in het bijzonder voor onderwijsinstellingen. Een goed doordacht masterplan kan voorkomen dat schooldromen verloren gaan in een chaos van ondoordachte ingrepen. Eind november geven wij op Edubuild een inspirerende gastlezing over onze benadering van masterplanning voor scholen.

 

Het belang van een masterplan

Een masterplan fungeert als een kompas voor de ontwikkeling van onderwijsinstellingen. Zonder zo'n plan kunnen zelfs de beste intenties resulteren in fragmentarische en soms tegenstrijdige verbeteringen, die uiteindelijk niet bijdragen aan het grotere geheel. Door te werken met een masterplan, kan een school haar langetermijndoelen duidelijk definiëren en stapsgewijs realiseren binnen het beschikbare budget.

De basisprincipes waarop Groep 3 haar masterplannen baseert, omvatten:

  1. Analyse van bestaande infrastructuur: Begrijpen wat er al aanwezig is en hoe dit optimaal benut kan worden.
  2. Pedagogische visie: Integratie van de gewenste onderwijsmethoden en -doelen.
  3. Flexibiliteit: Mogelijkheid om toekomstige veranderingen en uitbreidingen eenvoudig te accommoderen.
  4. Duurzaamheid: Het creëren van een kwalitatieve leeromgeving op basis van onze eigen charter integrale duurzaamheid.
  5. Betaalbaarheid en uitvoerbaarheid: Bekijken op welke manier werken uitgevoerd worden terwijl de school nog in gebruik blijft, dit binnen het vooropgestelde budget.

 

Concrete realisaties

Groep 3 zal tijdens hun lezing verschillende projecten illustreren waarbij hun methodologie succesvol werd toegepast.

 

Campus Sint-Jan Berchmans Avelgem

Campus Sint-Jan Berchmans Avelgem is één zo'n project waar een integraal masterplan werd opgemaakt voor een gans nieuwe campus. Dit voor kinderen van 3 tot en met 18 jaar, waar identiteit, innovatieve pedagogische visies en aanpasbaarheid de rode draad vormde doorheen het ganse traject. Van ontwerp tot en met oplevering.

Campus Sint-Jan Berchmans. Copyright: jAu fotografie Campus Sint-Jan Berchmans. Copyright: jAu fotografie

Basisschool Klim Beitem

Een ander voorbeeld is de basisschool Klim in Beitem, waar moderne faciliteiten werden gecreëerd die aansluiten bij educatieve doelen, zoals gemeenschappelijke ruimtes voor studie en ontspanning.

VBS Beitem.  Copyright: jAu fotografie VBS Beitem. Copyright: jAu fotografie

Sint-Leo Hemelsdaele

Ook Sint-Leo Hemelsdaele toont hoe door middel van gedegen planning duurzame oplossingen gerealiseerd kunnen worden. Ze dragen bij aan kwalitatief hoogwaardige leeromgevingen in de historische Brugse binnenstad.

Luchtfoto Sint-Leo Hemelsdaele Luchtfoto Sint-Leo Hemelsdaele

 

Voordelen van een gestructureerde aanpak

Het gebruik van een masterplan voor een school biedt talrijke voordelen:

  • Coherentie: Alle ingrepen zijn afgestemd op één overkoepelende visie, wat leidt tot samenhangende ontwikkelingen.
  • Efficiëntie: Middelen worden doelgericht ingezet, waardoor kostenbesparingen mogelijk zijn.
  • Kwaliteit: De focus ligt op duurzame oplossingen die bijdragen aan een hoogwaardige leeromgeving.
  • Toekomstbestendigheid: Door flexibiliteit in te bouwen, kunnen toekomstige veranderingen eenvoudig worden doorgevoerd zonder grote verstoringen.

 

Conclusie

De aankomende gastlezing door Groep 3 op de Edubuild Summit benadrukt het cruciale belang van masterplanning bij bouw- en ontwikkelingsprojecten voor onderwijsinstellingen. Door te werken met een helder gedefinieerd plan dat zowel rekening houdt met bestaande infrastructuur als pedagogische visies, kunnen scholen hun dromen effectief realiseren. En dit zonder verstrikt te raken in chaos of inefficiënties. De gepresenteerde realisaties tonen aan dat deze aanpak niet alleen theoretisch is, maar ook praktische voordelen biedt die leiden tot duurzame en kwalitatief hoogwaardige leeromgevingen.

Met deze inzichten hopen we dat meer onderwijsinstellingen geïnspireerd raken om strategisch na te denken over hun toekomstplannen. En dat ze daarbij gebruik maken van betrouwbare masterplanningstechnieken.