Vrije basisschool Sint-Pieter Emelgem
Het volledige schooldomein wordt herbekeken waarbij een breed gebruik van de school, de veiligheid van de kinderen en een vergroening van omgeving centraal staan.Categorie School
Locatie Prinsessestraat Izegem (Emelgem)
Opdrachtgever Prizma Scholengroep
Ontwerp 2019
Uitvoering 2021-2024
Status gerealiseerd
Programma
Basisschool Sint-Pieter in Emelgem, afdeling lager, had nood aan een reorganisatie van zijn schooldomein. Niet alleen was er een behoefte naar onder andere extra klassen, een sportzaal, een polyvalente zaal die ook als refter en voor buitenschoolse opvang kon dienen en een leraarskamer. Ook de bestaande betonnen speelplaats was gedateerd en niet kindvriendelijk. Bovendien moest een achterliggend gebouw gesloopt worden wegens structurele problemen.
Ontwikkelingsplan
Gezien de diverse noden heeft Groep 3, in samenspraak met de opdrachtgever, een ontwikkelingsplan opgesteld welke een globaal beeld van renovatie- en nieuwbouwwerken moest samenvatten. Dit conform het gewenste programma van eisen, de fysische en financiële norm van Agion en een haalbare fasering van de werken, welke het in gebruik blijven van de school, zonder klascontainers, mogelijk maakt.
Van dit ontwikkelingsplan werd ook gebruik gemaakt om een algemene circulatiepatronen van toekomen en parkeren te herbekijken, dit zowel voor de schoolgebruikers als voor derden die de infrastructuur naschools wensen te huren. Dit alles werd in het ontwikkelingsplan samengevat in 4 ambities/uitgangspunten:
1/ Introductie nieuwe circulatieas
De school bevindt zich langs een drukke baan en is niet in het bezit van een voorplein. Om alles verkeersveiliger te laten verlopen werd doorheen het gebouw langs de straat een doorsteek voorzien voor traag verkeer. Het vormt de nieuwe schoolpoort waarlangs de kinderen het domein betreden. Langs deze circulatieas bevindt zich dieper op het terrein ook de bijhorende fietsenstalling. Deze toegang werd voldoende groot gedimensioneerd zodat ook de brandweer voor interventies hierdoor kan circuleren.
2/ Nieuwe, kindvriendelijke speelplaats
De voormalige speelplaats bestond uitsluitend uit ruwe betontegels. Met de aanleg van de nieuwe speelplaats was er de ambitie om de intensieve groenmassa achter het schooldomein door te trekken tot op de speelplaats waardoor een sterke ontharding van het terrein werd doorgevoerd. De opdrachtgever heeft hier finaal op diverse plaatsen gekozen voor waterdoorlatend kunstgras in plaats van natuurlijke vegetatie, maar het resultaat is nog steeds een zeer kwalitatieve en diverse buitenruimte.
3/ Overdekte verbinding tussen oud en nieuw
De overdekte speelplaats van de school wordt tegelijk ingezet om op een beschutte manier een verbinding te maken tussen bestaande en nieuw gebouw. Tevens zorgt het voor een zonering van de buitenruimtes in een actief en meer rustig gedeelte.
4/ Polyvalente ruimte
Buitenruimtes worden afgestemd op de gelijkvloerse functies van het nieuwe gebouw. Op deze gelijkvloers bevindt er zich zowel een polyvalente ruimte als sportzaal.
Architecturale visie
Het nieuwe gebouw wordt 90° geroteerd t.o.v. het af te breken gebouw achteraan. Hierdoor wordt de speelplaats niet langer afgeschermd van de groenzone en kijkt deze uit op de nieuw aan te leggen bomen en beplanting. Het gebouw heeft een asymmetrisch zadeldak met een lange, zachte helling richting de zuidgevel, en een kortere helling richting de noordgevel. Het volume verlaagt zich op die manier respectievelijk naar de groenaanleg en het bestaande schoolgebouw. Het dak anticipeert op de gewenste hoogtes binnenin. De klassen hebben een minimale hoogte van 3 meter terwijl er in de turnzaal een grotere hoogte is gewenst.
In het gebouw zijn alle ruimtes ingezet op zo polyvalent mogelijk manier ontworpen. Zo werd de sporthal met robuuste materialen afgewerkt en zijn er tussen de klassen mobielen schuifwanden voorzien.
Circulair bouwen
De volledige structuur van het nieuwe gebouw wordt gezien als een vlot aanpasbaar geheel. De constructie bestaat integraal uit portieken van betonnen kolommen en houten balken. Dit om grote overspanningen mogelijk te maken in de sporthal, en ter hoogte van de klassen om geen dragende binnenwanden nodig te hebben.
De dakvorm werd niet alleen afgestemd op de gewenste vrije hoogtes. Het biedt ook een antwoord op de integratie van de technieken. Vanuit Groep 3 was er immer niet de wens om technieken op het dak te voorzien. Door te werken met dit zadeldak was er in de “nok van het dak” de mogelijkheid om een technische ruimte te integreren, waardoor er geen componenten op het dak nodig zijn. Vanuit deze technische ruimte lopen ventilatiekanalen ofwel in opbouw, ofwel via vlot bereikbare verlaagde plafond naar alle lokalen, zodat toekomstige aanpassingen eenvoudig mogelijk zijn.