Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Basisschool Zedelgem

Brede school op groene en dynamische site

Categorie School

Locatie Loppemsestraat Zedelgem

Opdrachtgever Sint Rembert Scholengroep

Ontwerp 2023

Uitvoering 2024-2026

Status in uitvoering

Het schoolgebouw vormt samen met de uitbreiding van het woonzorgcentrum het laatste puzzelstukje op de ontmoetings- en zorgsite te Zedelgem. Bij inplanting van het nieuwe gebouw werd grote aandacht besteed aan een goede oriëntatie en het maximaal vrijwaren van de groene open ruimte en de bestaande waardevolle bomen. Het gebouw sluit aan bij de Loppemsestraat en plooit zich rondom een besloten speelplaats voor de kleinsten. Zo werkt het gebouw als een buffer t.o.v. de drukke weg en wordt ook een nieuw gezicht voor de school gevormd. De ingesloten speelplaats plooit zich verder uit tot een open groene speelzone die naadloos overloopt in een publieke groenzone en groene omranding voor de uitbreiding van het woonzorgcentrum. Tussen de school en het dienstencentrum ontstaat een nieuwe groene corridor die voor fietsers en voetgangers toegang geeft tot de volledige site.

 

een Brede school, waar het kind centraal staat

Het plan is logisch opgebouwd met een duidelijk opdeling tussen zones enkel bestemd voor de school en zones zoals de sporthal en de refter voor breed gebruik. Deze laatste enten rechtstreeks op de groene corridor en de Loppemsestraat voor een vlotte bereikbaarheid. De sporthal is deels ondergronds voorzien om de compactheid van het gebouw te verhogen, open ruimte te vrijwaren en maximaal in te passen in de omgeving. Er is een connectie tussen de sporthal en de refter zodat deze ook samen kunnen gebruikt worden.

Links van de hoofdtoegang bevindt zich verder op het gelijkvloers nog de administratieve zone. Aansluitend hierop bevinden zich de kleuterklassen, deze sluiten aan op een open speelstraat met actieve zone als uitbreiding van de klassen zelf; vanaf hier is ook een directe toegang naar de kleuterspeelplaats. Op de verdieping bevinden zich alle lagere klassen, ook deze zijn georganiseerd rond 2 leerpleinen die extra mogelijkheden bieden aan gediversifieerd onderwijs. Ook is het mogelijk om alle klassen per 2 te schakelen om co-teaching mogelijk te maken. De verbinding tussen het gelijkvloers en de verdieping gebeurt via een grote tribunetrap die in combinatie met de podiumzone uitnodigt om verschillende activiteiten te organiseren.

 

Omgevingsaanleg

Voor het ontwerp van de omgevingsaanleg wordt gewerkt in verschillende zones, voor de kleuters is een aparte speelplaats voorzien waarbij de overdekte buitenruimte aansluit op de speelstraat en zo de connectie binnen-buiten maximaliseert. Tussen de kleuterspeelplaats en de speelplaats voor kinderen van de lagere afdeling is een rustzone voorzien waarbij onder de grote bestaande wilgen en berk intieme zitzones worden ingebed.

Grenzend aan de groene corridor wordt de toegang tot de speelplaats voorzien, ook de fietsenstalling is hier centraal ingeplant om gedeeld gebruik mogelijk te maken. De overkapping van de fietsenstalling loopt verder uit tot een grote overdekte luifel grenzend aan open speelruimte met speelheuvel en zitelementen.

Naast deze zone is een grote actieve zone voorzien met centraal een voetbalveld en basketbaldoelen, deze zone is ingebed in groene bermen die deze zone deels afschermen en waarrond een landschappelijk speelparcours wordt georganiseerd.