Campus Sint-Jan Berchmans Avelgem
Dynamische en leerrijke campus voor basisschool, middenschool en college met restaurant en sporthal.
Categorie Masterplanning School
Locatie Kasteelstraat Avelgem
Opdrachtgever Sint-Jan Berchmansschool Avelgem
Ontwerp 2019
Uitvoering 2021-2024
Status in uitvoering
UITGANGSPUNTEN
Dit project begint met een ambitieus plan van de scholen om samen één scholencampus te bouwen. De basisschool en de middenschool delen een locatie op een kleine 100m van het college. Alle scholen zijn aan een dringende vernieuwing toe en de locatie van het college met het naastgelegen voetbalveld biedt de mogelijkheid om de scholen te gaan verbinden en één dynamische en leerrijke campus te ontwerpen. De tegenovergestelde onderwerpen van delen en behoud van eigenheid, van polyvalentie maar ook op maat gemaakt, komen hier uitgebreid aan bod. De energie en interactie tussen alle verschillende functies zullen zorgen voor een boeiende synergie en een dynamische beleving voor zijn gebruikers, de bewoners en passanten.
Er zijn drie grote uitgangspunten die van bij de start zijn meegenomen bij dit ontwerp:
- Het betrekken van het uitzonderlijk landschap van de Scheldemeersen over deze site.
- Duidelijk herkenbare eigenheid van de verschillende gebouwen op de site.
- Een strikte fasering qua organigram en inplanting, doordat het college op de site is gehuisvest.
HERKENBAARHEID
Er zijn vijf duidelijk herkenbare volumes op de site. Een gelijkvloers niveau verbindt deze subtiel aan elkaar door o.a. overdekte buitenruimtes. De vijf volumes zijn het adres van de basisschool, de middenschool en het college. Ook het sportgebouw en het schoolrestaurant hebben een afzonderlijk gebouw. Er is een begrijpelijk onderscheid tussen de gebouwen die een duidelijke bestemming hebben of ze kunnen toegekend worden aan één bepaalde leeftijdsgroep. De gebouwen voor een gemengd gebruik en die ook vaak extern zullen worden ingezet, hebben een ander uiterlijk vertoon.
uitstraling
Stedenbouwkundig en architecturaal is gekozen om geen uniforme campus te gaan ontwerpen, daar is de school van de omgeving niet mee gebaat en dit past niet in het inhoudelijke concept van de scholen. Tegelijk mag de campus geen samenraapsel zijn van stijlen maar eerder een rust uitstralen die eigen creativiteit kan stimuleren. Daarom is gekozen om de diversiteit van de gebouwen onderling te gaan zoeken in subtiele verschillen. Het aantal toegepaste materialen is eerder beperkt, maar verschillende aspecten en detailleringen worden in het ene gebouw iets meer in de verf gezet dan in de andere. Dat zorgt voor een samenhang in de open ruimte rond en tussen de gebouwen.
Duurzaamheid
De volledige campus is op alle vlakken een duurzaam verhaal. Materiaalkeuzes zijn doordacht gemaakt en vooral buurtgebonden. De mobiliteit op de site zelf is enkel voor voetgangers en fietsers, de toegangen tot de gebouwen zijn dan ook naar deze assen gericht. Samen met de gemeente is hier gekeken om de benadering naar de site mee te gaan ontwerpen. De bushalte wordt op de site van de school uitgebreid tot een heel aangename plaats om te verblijven. Het parkeerbeleid in de gemeente werd onder de loep genomen. Energetisch wordt gekeken om alle eisen vlot te halen. De inrichting van de buitenruimte is het gevolg van doordachte groentoepassingen en een streven naar een waterneutraal statuut.