Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Slim bouwen zonder onderbreking: hoe Groep 3 het anders aanpakt

02/07/2025

Bij vervangingsbouw lijkt het logisch om eerst af te breken en daarna nieuw te bouwen. Maar in de praktijk zorgt deze volgorde vaak voor een hele reeks complicaties. Denk aan de noodzaak van tijdelijke huisvesting op locaties waar activiteiten gewoon moeten doorgaan. Dat brengt niet alleen hoge kosten met zich mee, maar ook heel wat praktische kopzorgen.

Groep 3 kiest daarom bewust voor een gefaseerde aanpak. Door doordacht te plannen, beperken we de nood aan tijdelijke oplossingen tot een minimum én zorgen we ervoor dat de dagelijkse activiteiten zo normaal mogelijk blijft doorgaan. Om dit te verduidelijken, worden hieronder twee praktijkvoorbeelden toegelicht.

Praktijkvoorbeeld 1 - GO! Basisschool Paalbos Brugge: bouwen tussen de bestaande schoolgebouwen

In het groen, mét visie

Aan de rand van Brugge verrijst de nieuwe basisschool Paalbos, ter vervanging van verouderde infrastructuur. De school grenst aan het natuurgebied Gemeneweidebeek, een enorme troef. Om die band met de natuur nog te versterken, werd ervoor gekozen om de nieuwbouw letterlijk ín het groen te plaatsen – met een stervormig ontwerp dat zich inpast tussen de twee bestaande schoolgebouwen.

Geen containers, geen verhuis

Dankzij deze slimme inplanting bleven tijdelijke klascontainers overbodig. Geen verhuis, geen opslagproblemen, geen extra kosten. De bestaande gebouwen bleven volledig operationeel terwijl de nieuwe school gebouwd werd. Basisschool Paalbos draait dus gewoon door tijdens de werken.


GO! basisschool Paalbos blijft 100% operatief tijdens de werken aan hun nieuwbouw

Gefaseerde uitvoering in drie stappen:

  1. Nieuwbouw: De nieuwe school wordt gebouwd op een afgescheiden zone. Enkel de speelplaats van de lagere school moet tijdelijk wijken.
  2. Afbraak oude school: Pas nadat het nieuwe gebouw volledig in gebruik is, start de sloop van de oude infrastructuur.
  3. Omgevingsaanleg: Tot slot volgen de natuurinclusieve speelplaatsen en andere buitenaanlegwerken.

De oude school blijft toegankelijk via de zijkant van het perceel.

Praktijkvoorbeeld 2 - KLIM Beitem: gefaseerde afbraak in een dorpskern

Slim plannen, vlot bouwen

Ook in Beitem was de schoolinfrastructuur sterk verouderd. Groep 3 werkte, na een participatief traject, een masterplan uit voor een volledige herinrichting van de dorpskern. Met als uitgangspunt: de school blijft maximaal in gebruik tijdens de bouwwerken.

Door de perceelsgrens licht te verschuiven en gronden te ruilen, werd het mogelijk om gefaseerd te bouwen. Dat maakte het werk niet alleen veiliger, maar ook kostenefficiënter.

Minimale hinder, maximale werking

Voor een school met bijna 300 leerlingen waren slechts vier tijdelijke containers nodig. Belangrijke functies zoals het secretariaat, de refter en de turnzaal konden gewoon gebruikt blijven worden. Door bovendien een duidelijke scheiding tussen school- en werfverkeer vanaf de eerste spadesteek te organiseren en een heldere communicatie en planning, kon alles veilig verlopen.


Tijdens de bouw van de nieuwe basisschool in Beitem, bleef een groot deel van de oude school staan.

De drie bouwfases op een rij:

  1. Gedeeltelijke sloop: Een deel van de oude school werd eerst afgebroken om plaats te maken voor de nieuwbouw.
  2. Nieuwbouw: Op het vrijgekomen terrein startte de bouw, terwijl de rest van de school verder bleef draaien.
  3. Sloop & afwerking: Het resterende deel van de oude school werd afgebroken en de buitenaanleg afgewerkt.

Links de oude school die operationeel blijft tijdens de bouw van de nieuwe school. © jAu fotografie

Continuïteit als sleutel

Dankzij deze gefaseerde aanpak konden beide scholen hun werking zonder grote onderbrekingen voortzetten. Groep 3 bewijst zo dat vernieuwen niet gelijk hoeft te staan aan stilstand. Met een slimme strategie wordt bouwen een proces dat meegroeit met de noden van de gebruikers – zonder hun dagelijkse werking te verstoren.