Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Bottelarij De Halve Maan

Productieproces in het licht bij nieuw landmarkgebouw voor ‘De Halve Maan’.

Categorie Bedrijfsgebouw

Locatie Bedrijventerrein Waggelwater Brugge (Sint-Andries)

Opdrachtgever Brouwerij De Halve Maan

Ontwerp 2018

Uitvoering 2019-2022

Status gerealiseerd

Knooppunt

De site is gelegen op ‘het’ belangrijke verkeersknooppunt te Brugge. De Bevrijdingslaan is namelijk hoe langer hoe meer de toegangspoort voor Brugge. De herinrichting van het op- en afrittencomplex aan de N31-expressweg versterkt andermaal dit verhaal. De haven, de zee, en het binnenland komen hier samen. Net op dit knooppunt komt het gebouw. Het gebouw moet een landmark worden, een uithangbord voor het huismerk, waarbij de productie zichtbaar gemaakt wordt aan de passant.

In de nieuwe kop bevindt zich centraal het open atrium, die met grote dynamiek alle omringende ruimtes met elkaar verbindt. Het kantoorgebouw kreeg zijn plaats bovenop de nieuwe bottelarij. In het L-vormig volume, op hoogte en rond het atrium, is het volop genieten van verzichten op de torens van Unesco Brugge en de weidse polderlandschappen.

Materialisatie

Niet enkel intern, maar ook extern onderscheidt de architectuur zich binnen de industriële omgeving. De industriële gevelbekleding van de warehouses gaat over in een verfijnder materiaalgebruik van het atrium- en kantoorgebouw. De geperforeerde gevelbekleding refereert naar de heldere kleur van het blonde bier. De doorgedreven transparantie van het ruim beglaasde atrium is de visuele uiting van dynamiek, herkenning, … een lichtbaken. Het gebouw wordt architectuur.

Benaderingen

Het nieuwe gebouw kan op drie verschillende manieren/snelheden benaderd worden:
70 km/uur ervaring door de passant, 3 km/ uur ervaring door de bezoeker, 0 km/ uur ervaring door de werknemer.

70 km/uur ervaring door de passant

De site situeert zich langs ‘het’ verkeersknooppunt te Brugge. Alle verkeer richting stad, de zee en binnenland komen op dit knooppunt samen. Aan 70 km/u komen dagelijks duizenden auto’s voorbij. Dit is de plek voor een stadslandmark. Een gebouw die de waarden van Brugge uitstraalt: authenticiteit en dynamiek. Internationaal bekend voor zijn bier en zijn leiding die hier vanuit het stadscentrum aankomt. De dynamiek van de bottelarij mag gezien worden. Overdag een unieke inkijk op het spectaculair steeds bewegende machinepark van de bottelarij. ’s Avonds een lichtbaken met zicht op de typische vaten, universeel herkenbaar bij elke brouwerij.

3 km/uur ervaring door de bezoeker

In tegenstelling tot de passant, ervaart de klant/bezoeker de site op een andere manier: een lagere snelheid, dus meer oog voor detail.

Door herlokalisatie van de kantoorfunctie komt meer plaats vrij voor een inkomplein, met uitnodigende toegang. Via een overdekte buitenruimte komt men binnen in de inkomzone/ ontvangstruimte met balie. Hier kan men zich aanmelden voor een meeting, een bestelling, etc.

Bezoekers worden hier verder geholpen naar de persoon met wie ze een afspraak hebben, naar het vergaderlokaal waar de meeting zal plaatsvinden of het proeflokaal voor de degustatie. In de inkomruimte start de bezoeker aan een boeiende wandeling met verschillende perspectieven en belevingen rond en langs de vaten door middel van de wenteltrap en passerelle. Op het gelijkvloers en de eerste passerelle is er het indrukwekkende zicht in de bottelarij. Hoe hoger de bezoeker de hal beklimt, hoe boeiender de interne zichten en doorzichten naar het historische stadscentrum en het polderlandschap. Een film van beelden met als eindpunt het prestigieuze terras die zich uitstrekt over de 3 kantoorverdiepingen.

Ook een kort overleg in een alternatieve omgeving is mogelijk. Een ‘out of de box’ beleving van de dynamische circulatieruimte wordt opgesnoven in een tussenstop, de degustatieruimte. Een transparante box, opgehangen tussen de vaten voor een maximale beleving van sferen, smaken, zichten.

0 km/uur ervaring door de werknemer

Tenslotte zijn er de medewerkers van het bedrijf. Het is belangrijk dat zij de extra aandacht krijgen via een positieve beleving van de werkomgeving. Visueel prikkelende linken zijn belangrijk, maar ook de werkkwaliteit moet blijvend gegarandeerd worden.

Elke gebruiker bepaalt zijn/haar verplaatsingsmodus: openbaar vervoer, fiets, auto. Allen passeren het inkomgebouw. De ondergrondse parking biedt plaats aan ca. 70 wagens. Vanuit de parking is toegang tot de inkom of een rechtstreekse verbinding naar de bovenliggende kantoorruimtes via de wenteltrap in de centrale hal.

Er is gekozen om de kantoorverdiepingen te werken met zowel landschapskantoren als individuele kantoren. Het is zo dat de opstelling van het plan een vrije indeling van de kantoorruimten toelaat en deze ook in de toekomst kunnen gekozen en gewijzigd worden. Op de tweede verdieping wordt onder andere een patio als private buitenruimte gekoppeld aan de eetruimte van het personeel.