Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Middenschool en College - Campus Sint-Jan Berchmans Avelgem

Dynamische en leerrijke campus voor basisschool, middenschool en college met restaurant en sporthal

Categorie Masterplanning School

Locatie Kasteelstraat Avelgem

Opdrachtgever Sint-Jan Berchmansschool Avelgem

Ontwerp 2019

Uitvoering 2021-2023

Status gerealiseerd

Twee van de vijf herkenbare gebouwen op de campus: de middenschool en het college. Ooit stonden ze 200 meter van elkaar, maar die scheiding versterkte net de drang om nauwer samen te werken. De beide doelgroepen hebben immers zoveel gemeen dat het logisch leek hen ook ruimtelijk te verbinden.

Toch bleef het behoud van de eigen identiteit een essentieel uitgangspunt. Jongeren uit de middenschool verdienen een andere aanpak dan de oudere leerlingen van het college – en dat mag ook voelbaar zijn.

Die balans tussen verbondenheid en eigenheid vertaalt zich in de architectuur. Twee duidelijke bouwvolumes worden op het gelijkvloers en eerste verdieping met elkaar verbonden, wat zowel structureel als inhoudelijk symbool staat voor samenwerking. Op het gelijkvloers en de eerste verdieping vinden we gedeelde ruimtes en klaslokalen. Door deze samensmelting konden we investeren in kwaliteitsvolle leeromgevingen, uitgerust met sterke infrastructuur. Hier komen de leerlingen elkaar tegen. Op de verdiepingen daarboven vinden ze net de rust en vertrouwdheid binnen hun eigen leefwereld.

De open leerplekken op de lagere verdiepingen zijn formeel gedeeld, maar in de praktijk eigen aan één doelgroep. Hun locatie en nabijheid tot de respectievelijke speelplaatsen zorgen voor een natuurlijke toewijzing – zonder dat dit rigide wordt.

Het secretariaat en de directieruimtes bevinden zich in het bouwdeel van de middenschool, aan de zijde van de centrale corridor. Die positie zorgt niet alleen voor zichtbaarheid en toegankelijkheid, maar ook voor een prachtig uitzicht over de hele campus.

Zelfs aan de buitenkant is het onderscheid voelbaar. Met subtiele verschillen in materialisatie wordt de bestemming van de ruimtes ook aan de buitenzijde herkenbaar gemaakt. Zo wordt het gebouw niet alleen een plaats om te leren, maar ook een plek die spreekt.